Acto Invictus is de naam voor de meerjarenvisie van Acto op productontwikkeling. Deze nieuwe weg was al eerder ingeslagen met de werknaam ‘The Next Step’, en heeft nu een vervolg gekregen onder de naam Acto Invictus. De visie van Acto is gebaseerd op twee pijlers. De eerste betreft het ontsluiten van de ERP-software en het aanhaken van incidentele gebruikers. De tweede pijler is het ontwikkelen van een ERP-ecosysteem dat klaar is voor de digitale (r)evolutie.
BEDRIJFSSOFTWARE VOOR HET HELE BEDRIJF
In dit artikel geven wij meer informatie over een belangrijk onderdeel van de eerste pijler: het ontsluiten van de ERP, het toegankelijk maken van de software (en dus de processen) voor de incidentele gebruikers van uw bedrijf.
Traditioneel gezien werd (en wordt) ERP-software door een grote groep kerngebruikers gebruikt bij hun dagelijkse werkzaamheden. Denk hierbij aan calculatoren, werkvoorbereiders en de financiële administratie. Zij kunnen de software vaak blindelings bedienen en kennen alle mogelijkheden in de door hen gebruikte modules.
Om deze groep van kerngebruikers heen zit ook een grote interne groep die we incidentele gebruikers noemen. Zij hebben een inlog voor de software, maar werken nauwelijks of er misschien maar een paar keer per week mee. En als je iets niet vaak doet, is het altijd weer lastig om ‘er in’ te komen. Ook die incidentele gebruikers willen we laten aanhaken en zo ook voor hen de bedrijfssoftware zeer toegankelijk maken. We willen ze daarmee vooral ook de enorme toegevoegde waarde voor hun werkzaamheden laten inzien ten opzichte van diverse losse lijstjes of Excel-sheets
ACTO-SOFTWARE IN EEN NIEUW JASJE
Een van de ontwikkelingen om alle medewerkers aan te laten haken, is de nieuwe user interface: de look-and-feel van de software en de daarmee samenhangende gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid. Software en apps zijn een commodity geworden. Iedereen kan zonder handleiding werken met bijvoorbeeld apps uit de app-store. Een dergelijke ervaring van gebruiksgemak en intuïtief gebruik zal ook gelden voor de incidentele gebruiker die zijn eigen specifieke schermen toegewezen krijgt. De ontwikkeling van een nieuwe interface hadden wij al eerder ingezet door het vereenvoudigen en samenvoegen van diverse schermen, en zal een vlucht nemen door de compleet nieuwe look-and-feel. De nieuwe interface voor ActoProject en ActoService ronden wij op dit moment af en is na de zomervakantie beschikbaar (release 17.40).
Voor de meeste gebruikers zal de nieuwe interface overigens niet vreemd aanvoelen: die is namelijk geïnspireerd op de allerlaatste trends van onder andere de veel gebruikte programma’s Windows 10 en Office 2016. Zo is er een moderne en herkenbare interface ontstaan, met een tegelmenu (oftewel ‘tiles‘) boven de schermen en een lint (‘ribbon’) met alle functies binnen handbereik. De gebruikte iconen met functiebenaming zijn geüniformeerd. Met de mouse-over ziet u de uitgebreide functietekst en de sneltoetscombinatie. Ook is er meer ruimte voor de transactiebox, mede door het weglaten van de menuboom en het automatische inklappende tile-menu. Daarnaast is een groot aantal schermen logischer ingedeeld en oogt alles veel rustiger en vooral nog overzichtelijker.[
ARCHIEF EN INZICHTEN ALTIJD IN BEELD
Voor nog meer inzicht en overzicht zijn vanuit alle schermen direct de gerelateerde documenten zichtbaar. U kunt vanuit het scherm documenten openen, of heel handig, documenten naar het gekozen ERP-object slepen. Bij een groot aantal schermen hebben wij ook nog een grafiek toegevoegd waarin in één oogopslag de stand van zaken of de workload van het gekozen onderwerp zichtbaar is. Deze grafiekobjecten worden standaard uitgeleverd, en zijn naar wens van de eindgebruiker zelf aan te passen.