U bestelt dagelijks materialen bij diverse groothandels. De berichten rondom de bestellingen (denk aan order, orderbevestiging, pakbon en factuur) worden in veel gevallen via EDI en/of e-mail verstuurd. Voor de uitwisseling van deze berichten was tot voor kort geen standaard communicatieprotocol gedefinieerd, met als gevolg een wildgroei aan communicatievormen. Dit behoort nu tot de verleden tijd! Door gebruik te maken van de standaarden in de branche, die Stichting Ketenstandaard Bouw en Installatie (samenvoeging van Stichting ETIM en Stichting S@les in de bouw) initieert en onderhoudt, wordt het bestelproces vele malen eenvoudiger, sneller en vooral ook foutloos!
Acto loopt graag voorop als het gaat om het adopteren van deze standaarden. Wij hebben daarom, samen met groothandel Oosterberg, de handen ineengeslagen en ervoor gezorgd dat alle bedrijven die werken met ActoProject en/of ActoService gebruik kunnen gaan maken van de universele ETIM MessageService. Met deze webservice worden XML-berichten zoals de order, orderbevestiging, pakbon en factuur rechtstreeks tussen klant en leverancier (in dit geval Oosterberg) uitgewisseld, dus zónder tussenkomst van een EDI-broker of dat er nog iets moet worden overgetypt.
Na het verzenden van de order volgt de orderbevestiging van de leverancier binnen enkele seconden automatisch in de Acto-software. Later worden ook de pakbon en factuur door de leverancier via dezelfde webservice automatisch uitgewisseld.
Samen met elektrotechnisch groothandel Oosterberg is onlangs een succesvolle proef afgerond én staan nu ook de éérste pilots bij onze klanten gepland!