'Onze grootste uitdaging is dat we de juiste materialen op de juiste tijd in onze bezit hebben en dat we daar tijdig over geïnformeerd worden."'
Heinen & Hopman is specialist in airconditioning voor schepen, luxejachten en koopvaardijschepen. Dagelijks staat het bedrijf voor een flinke logistiek uitdaging: hoe krijgen ze de juiste materialen op het juiste moment beschikbaar? Met de hulp van de consultants van Acto heeft Renier van Schaik, IT manager bij Heinen & Hopman, de inrichting van de software zo aangepast dat het logistieke proces enorm verbeterd is.
Kwalitatieve installaties, duurzame relaties
Heinen & Hopman Engineering is opgericht in 1965 in Bunschoten-Spakenburg en heeft inmiddels meer dan 2.000 vakkundige medewerkers in dienst, op het hoofdkantoor en bij de verschillende dochterondernemingen over de hele wereld. De expertise van het bedrijf richt zich op de verwarming-, koeling- en airconditioninginstallaties in de mariene sector, zoals marineschepen en luxe jachten.
Logistieke uitdagingen
Het leveren van hoogwaardige oplossingen begint bij een efficiënt en nauwkeurig logistiek proces. De werkzaamheden van Heinen & Hopman omvatten niet alleen engineering, maar ook de productie van de installaties in de eigen fabriek. Dit vraagt om een soepele stroom van materialen en betrouwbare informatievoorziening, zodat de werkzaamheden volgens planning uitgevoerd kunnen worden.
In het verleden werd gebruik gemaakt van Excel-lijsten om de logistieke processen te beheren. Hoewel dit aanvankelijk voldeed, liepen ze al snel tegen de beperkingen van Excel aan, met name op het gebied van tijdige informatie-uitwisseling. Deze uitdagingen vormden de aanleiding om een robuustere oplossing te zoeken.
Perfecte ondersteuning in de logistiek
“We werken al sinds 1999 met Acto en we wisten dat de software de mogelijkheden bood om onze processen verder te verbeteren. Samen met een consultant van Acto hebben we gekeken naar hoe we de software konden inzetten om onze logistiek efficiënter te maken”, aldus Van Schaik. De afgelopen periode zijn stapsgewijs meerdere functies geïmplementeerd en geoptimaliseerd, zoals:
- Meldingen bij leveringen:
Automatische meldingen wanneer goederen binnenkomen, inclusief notificaties bij deelleveringen. - Verbeterde communicatie met leveranciers:
De Acto-software stuurt automatisch herinneringen wanneer opdrachtbevestigingen ontbreken, zodat leveringen op tijd plaatsvinden. - Tijdige informatie over afwijkingen:
Het systeem waarschuwt direct wanneer er afwijkingen zijn in leverdata of hoeveelheden, zodat hier snel op kan worden ingespeeld.
Flexibele standaardsoftware voorkomt maatwerk
Deze optimalisaties binnen de software heeft Heinen & Hopman verschillende voordelen opgeleverd. “Het grootste voordeel is dat we minder faalkosten hebben. We werken efficiënter doordat we altijd de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar hebben. Daarnaast zijn alle verbeteringen binnen de standaardfunctionaliteiten van Acto doorgevoerd. Dit maakt het systeem gemakkelijk te onderhouden en voorkomt dat we afhankelijk worden van maatwerk.” Door deze optimalisaties kan Heinen & Hopman niet alleen kosten besparen en sneller werken, ook kunnen zij hun klanten beter bedienen, waardoor de klanttevredenheid werd verhoogd.
Expertise in de praktijk
Het succesverhaal van Heinen & Hopman laat zien hoe Acto bedrijven ondersteunt bij het optimaliseren van hun operationele processen. Met onze software, praktijkkennis en bewezen best practices helpen we installatiebedrijven en technisch dienstverleners om efficiënter te werken. Benieuwd wat Acto voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op!
Benieuwd wat onze online software voor jou en jouw bedrijfsdoelen kan betekenen?
Lees dan meer over ActoBusiness ERP via onderstaande knop.